Økonomisk gevinst kan godt komme fra en grøn tankegang

Økonomisk fordel ved grøn energi

Der er rigtig mange gode grunde til, hvorfor man som virksomhed bør investere i grønnere og mere bæredygtige energiformer. Der er de helt åbenlyse etiske årsager, hvor man som virksomhed har et ansvar for at sætte et så småt CO2-aftryk som muligt, mens man driver forretning. Derudover er der de mere egocentriske årsager, som handler om økonomi. Ifølge Christian Betting, der selv er frontløber i forhold til at sprede den grønne energi, er de økonomiske gevinster noget af det, som virksomhederne skal åbne øjnene op for.

Det har aldrig været klogere at tænke grønt. Der er faktisk ikke rigtig nogen årsag til, hvorfor man bør takke nej. Derfor gælder det om at bane vejen for virksomhederne – få flere med på bølgen. Så både moralske og økonomiske gevinster kan indfries.

Solenergi vinder frem i Mellemøsten

Solenergi er en af de energikilder, der er fuldstændig oplagt at benytte i varme lande. Dét potentiale så Christian Betting, da han startede Lighthouse Energy DMCC i Dubai, som sælger solpaneler. Når en idé som solenergi skal præsenteres, er det vigtigt at kunne illustrere de økonomiske fordele, det kan have på lang sigt. Selvom det ville være smukt, hvis det blot var nok at præsentere de miljømæssige fordele, behøver erhvervsfolk som regel at få tingene sat i et økonomisk lys. Og det er der heller ikke nogen grund til, hvorfor man ikke skulle gøre. For det er en win-win. Solcellepaneler i Mellemøsten kan generere en årlig besparelse på ca. 15 procent, afhængig af hvilken slags virksomhed der er tale om.

For nogle virksomheder kan det forholdvis høje opstartsbeløb se skræmmende ud. Men som Christian Betting siger, skal man her huske, at solcelleanlæg er ekstremt holdbare. Levetiden ligger på minimum 20 år, så set med langsigtede briller, er det uden tvivl en investering, der kan lette på omkostningerne.

september 17, 2019 Miljø